Ondernemen in december: 3x inspiratie

Sinterklaasgeschenk

Voor ondernemers zijn de afgelopen 2 jaar anders geweest dan ooit. Er is nog nooit in zo’n korte periode zoveel veranderd voor ondernemers. Winkels gesloten en opeens ging bijna alles via het internet. Gelukkig zijn de klanten nu weer teruggekeerd in de winkels en komen ze weer fysiek langs in de winkel. Als ondernemer wil je dan ook dat klanten blijven terugkomen, en dat kan je op verschillende manieren bereiken. Wij van ikalsondernemer.nl geven je graag een aantal goede tips!

Persoonlijkheid

Loop je als klant met een vraag in de winkel, dan is het altijd fijn als een medewerker je snel en adequaat te woord kan staan. Een winkel bestaat dan ook uit een hele hoop schappen met honderden producten en enkele vakkenvullers. Klanten waarderen het enorm als ze goed worden geholpen en te maken krijgen met een stukje service.

Bijkomend is het een feit dat bezoekers vaker terugkomen naar winkels waar gasten een persoonlijke behandeling krijgen. Als ondernemer een kort praatje maken met een bezoeker, al stelt het praatje op zich niet veel voor, levert dat al veel op. Bezoekers komen nou eenmaal graag terug naar een winkel waar ze op een fijne manier begroet en geholpen worden. Zorg daarom dat jouw personeel van nature, of getraind, zeer klantvriendelijk is!

Kleinigheidje als bedankje

Wordt er een bestelling gedaan of koopt iemand een product in je winkel? Denk er dan eens aan om een kleinigheidje als cadeautje mee te geven. Dit kan van alles zijn. Van een kaartje met hierop een mooi ontwerp, logo en persoonlijke boodschap tot een klein cadeautje.

In de Sinterklaasperiode is het dan ook extra leuk om  sinterklaasgeschenken bij bestellingen en aankopen mee te geven in Sinterklaasstijl. Bijvoorbeeld een klein zakje strooigoed, of (goedkope) chocoladeletters (zodat het jou ook niet al te hoge extra kosten oplevert). Zo speel je goed in op het moment van jaar!

Wees voorbereid

De laatste loodjes … december en november zijn voor veel ondernemingen de drukste maanden van het jaar. Hier wordt het leeuwendeel van de omzet behaald en deze maanden zorgen ervoor dat je doelen worden behaald, of niet..

Wees dan ook goed voorbereid op de eindejaar drukte. Zorg ervoor dat je genoeg werknemers, tijdelijk of vast, in dienst hebt zodat je de druk aankunt. Schat van tevoren hoeveel je gaat verkopen en koop de juiste hoeveelheid in. Zo zorg je ervoor dat je elke klant kunt bedienen!